Wiebenji.reismee.nl

Medvedev: Rusland kunnen gericht zijn op Amerikaanse raketschild

MOSKOU (AP) - Rusland dreigde op woensdag om raketten inzetten om het Amerikaanse raketschild doel in Europa als Washington niet aan Moskou zorgen over zijn plannen, een harde waarschuwing dat diepe scheuren in de Amerikaans-Russische betrekkingen, ondanks President Barack Obama's inspanningen weerspiegeld weg te nemen om ' reset 'betrekkingen met het Kremlin.
President Dmitri Medvedev zei dat hij nog steeds hoopt op een deal met de VS op raketschild, maar hij sterk beschuldigde Washington en zijn NAVO-bondgenoten van het negeren van de Russische zorgen. Hij zei dat Rusland zal zijn militaire tegenmaatregelen te nemen als de VS nog steeds het schild te bouwen zonder juridische garanties dat het niet gericht zijn tegen Rusland.
De VS hebben herhaaldelijk verzekerd dat Rusland haar voorgestelde raketafweersysteem niet zou worden gericht tegen de nucleaire strijdkrachten van Rusland, en deed dat weer woensdag.
'Ik denk dat het de moeite waard te herhalen dat het Europese raketschild dat we heel hard op met onze bondgenoten en met Rusland te werken in de afgelopen jaren niet is gericht op Rusland', zei kapitein John Kirby, een Pentagon woordvoerder. 'Het is ... ontworpen om te helpen af ??te schrikken en de ballistische raket bedreiging voor Europa en aan onze bondgenoten uit Iran te verslaan.'
Witte Huis woordvoerder Tommy Viëtor zei dat de Verenigde Staten zullen blijven Moskou samenwerking te zoeken, maar het moet zich realiseren 'dat de raketafweersystemen gepland voor inzet in Europa niet en kan niet bedreigen de strategische afschrikking van Rusland. '
Maar Medvedev zei dat Moskou zal niet worden voldaan door eenvoudige verklaringen en wil een bindende overeenkomst. Hij zei: 'Als wij voorstellen op papier gezet in de vorm van precieze en duidelijke wettelijke verplichtingen, hebben we een sterke afwijzing te horen.'
Medvedev waarschuwde dat Rusland het station raketten in zijn westelijke regio Kaliningrad en andere gebieden, als de VS haar plannen blijft, zonder het aanbieden van vaste en specifieke toezeggingen dat het schild niet gericht is op zijn nucleaire krachten. Hij zei niet zeggen of de raketten zouden conventionele of nucleaire kernkoppen dragen.
In Brussel, NAVO-secretaris-generaal Anders Fogh Rasmussen zei dat hij was 'zeer teleurgesteld' met bedreiging van Rusland om raketten in de buurt van alliantie naties te zetten, eraan toevoegend dat 'zou doen denken aan het verleden en ... in strijd met de strategische betrekkingen de NAVO en Rusland zijn overeengekomen ze zoeken. '
'Samenwerking, niet de confrontatie, is de weg vooruit', zei Rasmussen in een verklaring.
De Amerikaanse raketafweersysteem geschil is lang bezoedeld banden tussen Moskou en Washington. De regering Obama heeft herhaaldelijk gezegd het schild nodig is om af te weren een potentiële dreiging van Iran, maar Rusland vreest dat het zou kunnen het afschrikkende potentieel van haar nucleaire krachten ondermijnen.
'Als onze partners de kwestie van het nemen van onze legitieme veiligheidsbelangen belangen rekening te houden in een eerlijke en verantwoorde manier, ik weet zeker dat we in staat zullen zijn om te komen tot een akkoord', zei Medvedev. 'Maar als ze stel voor dat we' samen ', of, om eerlijk zeggen dat het, het werk tegen onze eigen belangen, zullen we niet in staat zijn om gemeenschappelijke grond te bereiken. '
Moskou heeft ingestemd met een voorstel van de NAVO van afgelopen herfst mee te werken aan het raketschild te overwegen, maar de gesprekken zijn vastgelopen over hoe het systeem moet worden bediend. Rusland heeft erop aangedrongen dat het moet gezamenlijk worden uitgevoerd, die de NAVO heeft verworpen.
Medvedev waarschuwde ook dat Moskou kunnen zich afmelden voor het nieuwe START wapenbeheersing te gaan met de Verenigde Staten en halt toe te roepen andere wapenbeheersing praat, als de VS doorgaat met het raketschild zonder te voldoen aan de Russische eisen. De Amerikanen hadden gehoopt dat de START-verdrag zou het stimuleren van vooruitgang in de verdere ambitieuze wapenbeheersing inspanningen, maar zulke gesprekken zijn vastgelopen als gevolg van de spanning over de raket plan.
Hoewel de nieuwe START niet de VS te voorkomen van het bouwen van nieuwe raketafweersystemen, heeft Rusland gezegd dat het zou kunnen terugtrekken uit het verdrag als het zich bedreigd voelt door een dergelijk systeem in de toekomst.
Medvedev bevestigd die waarschuwing woensdag, zeggende dat Rusland kunnen zich afmelden voor het verdrag als gevolg van een 'onvervreemdbaar koppeling tussen de strategische offensieve en defensieve wapens. '
De nieuwe start is een belangrijke realisatie van het beleid van Obama's verbeteren van de betrekkingen met Moskou, dat zwaar had geleden onder de George W. Bush.
'Het is onmogelijk om te doen een reset met behulp van oude software, het nodig is om de ontwikkeling van een nieuwe, 'Medvedev is gezant bij de NAVO, Dmitri Rogozin, zei op een persconferentie.
Het VS-plan vraagt ??voor het plaatsen van land-en zee-op basis van radars en interceptors in Europese bestemmingen, inclusief Roemenië en Polen, in de komende tien jaar en upgraden ze over de tijd.
Medvedev zei dat Rusland zorgvuldig zal de ontwikkeling van de Amerikaanse schild te kijken en te nemen tegenmaatregelen als Washington blijft negeren van Rusland betreft. Hij waarschuwde dat Moskou zou op korte afstand Iskander raketten in Kaliningrad, een Oostzee-regio grenst aan Polen, en plaats wapens in andere gebieden in de Russische westen en zuiden aan de Amerikaanse raketschild plaatsen target. Medvedev zei dat Rusland zou een nieuwe early warning radar gezet in Kaliningrad.
Hij zei dat als onderdeel van haar memorie van antwoord ook Rusland zou haar intercontinentale kernraketten met systemen die hen in staat om potentiële raketverdediging binnen te dringen en zou de ontwikkeling van manieren om knock down het raketschild de controle en de informatie-faciliteiten uit te rusten.
Igor Korotchenko, een in Moskou gevestigde militaire expert, werd geciteerd door de staat RIA Novosti persbureau als te zeggen dat deze laatste zou betekenen dat gericht raketschild radars en commando-structuren met raketten en bommenwerpers. 'Dat maakt het hele systeem onbruikbaar', zei hij.
Medvedev en andere Russische leiders hebben gemaakt soortgelijke dreigementen in het verleden, en de laatste verklaring lijkt te zijn gericht op het binnenlandse publiek voor op 04 december parlementsverkiezingen.
Medvedev, die is ingesteld om af te treden, zodat premier Vladimir Poetin het presidentschap terug te winnen in de verkiezingen maart, leidt de regerende partij Verenigd Rusland lijst in de parlementaire stemming. Een strenge waarschuwing aan de VS en de NAVO zijn uitgegeven door Medvedev lijkt te zijn gericht op rally nationalistische stemmen in de peilingen.
Rogozin, de NAVO-gezant van Rusland, zei dat het Kremlin niet het voorbeeld van de Sovjet-president Michail Gorbatsjov te volgen en te nemen ongeschreven beloften van het Westen.
'De huidige politieke leiding kan niet handelen als Gorbatsjov, en wil geschreven verplichtingen gewaarborgd door bekrachtiging documenten', zei Rogozin.
Medvedev de verklaring was bedoeld om de VS en de NAVO aan te moedigen om serieus te nemen Rusland op het raketschild gesprekken, Rogozin gezegd. Hij voegde eraan toe dat de Russische onderhandelaars waren geïrriteerd door de VS 'openlijk liegen' over zijn raketschild plannen.
'We zullen niet toestaan ??dat ze ons behandelen als dwazen,' zei hij. 'Nucleaire afschrikking dwingt zijn geen grap.'